Natuurlijk zijn wij altijd heel erg blij met nieuwe mensen die komen NPC-en of Figureren, dus of je nu een onervaren larper bent of niet, je bent meer dan welkom.
Wat kun je als figurant verwachten op Seven Realms, en wat heb je nodig?
Wat kun je verwachten?
Als figurant speel je een verscheidenheid aan (korte) rollen tijdens het evenement. Zo kan het zijn dat je het ene moment als rover in de hinderlaag ligt, het volgende moment als dorpeling de spelers helpt, en als Fae in een bijzonder kostuum met schmink of masker helemaal los kan gaan in je rol. Je creëert dus spel voor spelers, maar ook met spelers, en samen met andere figuranten.
De spelleiders schrijven van te voren rollen voor NPCs, en bedenken deze soms ter plaatse, ook in overleg met de figuranten. Zo kan het zijn dat er een handelaar naar het dorp komt die van te voren is bedacht en omschreven, maar waar ter plekke nog een aantal wachters aan wordt toegevoegd. Elke figurant krijgt sowieso één of meer rollen toegewezen tijdens de briefing voor het evenement.
De dingen die je nodig hebt om je rol uit te spelen, zoals een kostuum, schmink, LARPwapens, en een karaktersheet zullen allemaal door de SLs geregeld worden. Qua kostuum krijg je meestal ter plekke wat informatie, en kun je in het NPC-hok zelf op zoek naar kleding die bij je karakter past en die voor jou comfortabel zijn om te dragen.
Wat moet je meenemen?
Hieronder een overzicht wat je moet meebrengen als NPC:
- Stevige donkere schoenen met goede grip (liever geen trainingsschoenen)
- Warm vest of sweater, en thermo-ondergoed
- Donkere lange kleding (longsleeve en broek) zonder prints of logo’s
- Een extra broek en extra sokken
- Zaklamp of lantaarn
- Geld om een tabkaart aan te schaffen
- Drinken en snacks kun je kopen bij de bar
- Als je blijft slapen, heb je natuurlijk ook een tent, slaapzak, handdoek, etc nodig
Gevechtsrollen en andere specifieke rollen
Elke NPC rol gaat altijd in overleg met de figurant zelf. Dat geldt ook voor gevechtsrollen. Als je niet wil vechten, krijg je geen gevechtssrol. Toch kan het gebeuren dat een speler je besluit aan te vallen, ook al ben je ongewapend. Je hebt dan de mogelijkheid om weg te rennen of je over te geven, of direct het gevecht te verliezen. Als je echter niet fysiek kan of wil vechten, kun je dit aangeven bij de SLs, en krijg je een dipperlint: een rood wit lint dat aangeeft dat je niet fysiek mag worden aangevallen. Als een speler je dan toch wil aanvallen, zegt deze dat OC tegen je, bijvoorbeeld “ik sla je neer”. Je raakt dan direct stervende.
Als je andere rollen niet kan of wil spelen, kun je dat ook aangeven. Op het inschrijfformulier voor een evenement kun je aangeven welke soort rollen je voorkeur hebben.
Als je zelf bepaalde OC vaardigheden of kostuums hebt die extra invulling kunnen geven aan een NPC, laat dat dan aan de spelleiders weten. Denk bijvoorbeeld ook aan muziek kunnen maken, stelten lopen, kunnen schminken, of een tof kostuum voor een Fae.
Dorps NPCs
In ons dorp wonen een aantal families van NPCs. Deze families hebben een bepaalde achtergrond, ambacht, en hun eigen normen en waarden. Op een evenement zal elke figurant een dorps-NPC rol krijgen aangewezen. Soms hebben deze een grote rol in het plot, soms hebben ze een ondersteunende rol qua vaardigheden, bijvoorbeeld als het dorp een specifieke ambacht of vaardigheid nodig heeft (eg genezing). Ook geeft het jou als figurant de ruimte om het evenement mee te maken door naast de spelers spel te hebben. Als je geen grotere rol hebt kun je zo terugvallen op een terugkerende rol als dorpeling, of rustig wat eten in de taverne zonder direct op te vallen.
Als dorps NPC is het handig dat je steeds dezelfde kleding draagt. Deze kun je in het NPC-hok op een haakje laten hangen zodat niemand deze verder gebruikt. Ook kun je een foto (laten) maken, zodat je het volgende evenement eventueel weer dezelfde rol kan spelen.
Spel
Als figurant wil je natuurlijk gewoon ene leuk weekend ervaren, maar je wil ook de andere deelnemers een leuk weekend bezorgen. Daarom hier een aantal tips hoe je spel kan zorgen dat het plot en de spelervaring goed verlopen:
- Wees bekend met de regels, vooral de call-list
- Interpreteer calls op een manier dat het plot vooruit helpt, dat leuk spel geeft, en in het voordeel is van de speler die de call gebruikt. Als een speler bijvoorbeeld de emotie boos op je gebruikt, is het leuker als je boos wordt op je leidinggevende of een andere NPC rol, dan op de speler die de call gebruikte
- Ga niet zelf plot oplossen, maar stimuleer spelers om dit te doen. Vooral spelers die minder assertief of ervaren zijn kun je als (dorps) NPC goed ondersteunen. Bijvoorbeeld “Piet weet hier meer over. Misschien kun je hem hierna vragen?”
- Improviseren is leuk, dus doe dat vooral! Maar focus je bij het improviseren vooral op spel en de karaktertrekjes die jouw NPC uniek maken, en niet op de informatie die je spelers geeft
- Houd plot geheim voor de spelers. Ook als je begint als NPC en later besluit om te gaan spelen